HTML

Vallásos élet állomásai: a szentségek

Kereszteléssel, bérmálással, áldozással, gyónással, betegek kenetével, házasság szentségével és a papság szentségével kapcsolatban hozzászólhatsz, kérdéseket tehetsz fel! Igyekszünk válaszolni!

Friss topikok

  • dita23: Vajon melyik fogadalom a legnehezebb? Sokszor gondolkodtam azon, hogy milyen is lehet egy pap élet... (2011.04.04. 17:48) Egyházi rend, papság
  • tarziciusz: elmozdulás megtörtént. már a két lelkipásztor ott volt az egy szem kiszolgáltatáson. most a hívőkö... (2009.12.14. 12:01) Betegek kenete
  • tarziciusz: szerintem a keleti hagyománynak és a nyugatinak is meg vannak az értékei, a nyugati mellett talán ... (2009.12.14. 11:59) Bérmálás
  • tarziciusz: látom nem hozza lázba az embereket ez a szentségi téma sem! ez a mi hibánk is, nem jól közvetítünk... (2009.12.14. 11:57) Keresztség

Linkblog

Archívum

Bűnbocsánat, gyónás

2009.10.03. 18:49 Patriotnn

Az egyház egyik fő feladata a bűnbocsánat és a kiengesztelődés hirdetése. A gyónás ennek személyes fóruma.

A gyónás feltételei: először is hogy legyen bűn, aztán a bánat - a gyónó, vagyis a megtérő részéről; továbbá az elégtétel és a feloldozás a gyóntató pap részéről.

A gyónás akkor válik szentséggé, ha mindegyik feltétel teljesül. Az elégtétel vállalása bennefoglaltatik az igazi bánatban. Ha esetleg valami oknál fogva a pap nem ad elégtételt, de feloldozást igen, attól még létrejött a szentségi fórum.

József Attila a Bűn c. versében így vall: "...s hogy gyónjak, kávézni hivom meg ismerőseim..." A gyónás lehet ilyen, hogy kibeszéljük magunkból, s megkönnyebbülünk, mondhatjuk pszichés, érzelmi szinten nyerünk feloldozást. Vagy az is sokaknak hasonló élményt ad, amikor magában megbeszéli Istennel. Ezeknél azonban többet ad a szentségi feloldozás, amit az Egyház ad a papon keresztül bűnbocsánat szentségében.

Szentgyónáshoz az járulhat, aki meg van keresztelve, felkészült rá és hisz a feloldozásban. A szentségi gyónástól sajnos ugyanúgy eltiltottak is lehetnek mint a szentáldozásnál(pl. aki olyan partnerkapcsolatban él, amely nem szentségi házasság).

Vannak olyan helyzetek, amikor a pap megtagadhatja a feloldozást, vagyis nem szolgáltathatja ki a szentséget, de ettől függetlenül a gyónó, bűnbánó megtapasztalhatja a megértettséget, az elfogadást, és ez is már nagy segítség!

 



Lelki tükör a 10 parancsolat mentén a lelkiismeretvizsgálathoz:

1. Uradat, Istenedet imádd és csak neki szolgálj!

  •  Szeretem-e Istent? Figyelek-e rá? Hallgattam-e a lelkiismeretemre? Imádkozom-e rendszeresen?


2. Isten nevét hiába ne vedd! 

  • Beszéltem-e csúnyán, illetlenül Istenről, szent dolgokról? Voltam-e babonás? Esküdöztem-e?


3. Az Úr napját szenteld meg! 

  • Vasárnaponként voltam-e templomban? Dolgoztam-e vasárnap? Kipihenem-e magam, tudok-e megállni és örülni az életnek?


4. Apádat és anyádat tiszteld! 

  • Szüleimmel, milyen volt a kapcsolatom? Tisztelettel beszéltem-e velük? Szót fogadtam-e? 
  • Elöljárókkal, vezető emberekkel milyen a kapcsolatom, viszonyom?


5. Ne ölj! 

  • Bántottam-e embertársamat szóval, cselekedettel? Vigyáztam-e másokra, magamra? Pletykálkodom-e? 
  • Hiú, beképzelt, nagyzolós voltam-e? Tudtam-e alázatos lenni? 
  • Fukar voltam-e? Tudok-e önzetlenül adakozni? Segítettem-e, amikor rám szorult valaki?


6. Ne paráználkodj! 

  • Néztem-e szemérmetlen képet, filmet? Cselekedtem-e ilyent? 
  • Beszéltem-e ocsmányul, trágárul? Tudtam-e uralkodni fantáziámon?


7. Ne lopj! 

  • Elvettem-e ami nem az enyém? 
  • Vigyáztam-e saját és mások dolgaira? Óvom-e a természetet?


8. Ne hazudj, mások becsületében kárt ne tégy! 

  • Hazudtam-e? Árulkodtam-e? Rágalmaztam-e másokat? 
  • Vigyáztam-e mások becsületére, jóhírére? Oda figyelek-e saját becsületemre, másokéra?


9. Más házastársát ne kívánd! 

  • Tisztelettel tekintek-e mások kapcsolatára, házasságára? 
  • Tudok-e örülni mások boldogságának? Mások kapcsolatáról pletykálkodtam-e?


10. Más tulajdonát ne kívánd! 

  • Irigy voltam-e? Tudok-e örülni mások szerencséjének, örömének, sikerének? 
  • Lusta, nemtörődöm voltam-e? A feladataim helyett volt-e, hogy sokat TV-t néztem, számítógépeztem? 
  • Böjtölök-e rendszeresen? Tudtam-e mértékletes lenni evésben, ivásban?
     


 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szentsegek.blog.hu/api/trackback/id/tr11425418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tarziciusz 2009.10.31. 17:08:56

na ez számomra egy nem egészen tiszta kép, még küzdöm magammal.
értem a tanítás lényegét, de mégis, van gát ...

Patriotnn 2009.10.31. 17:36:31

Tudok segíteni a gát feloldásában?

tarziciusz 2009.11.04. 09:04:20

@Patriotnn: ha konkrétan meg tudnám fogalmazni mik a gátjaim, akkotr biztos

dita23 2011.04.04. 17:41:00

Nekem személy szerint mindig is kínos volt a gyónás, mert a bűneiről mindenki nagyon nehezen nyilatkozik, mert tele van szégyennel (én legalábbis) és ezt elmondani valakinek, aki nem ismeri a "bűnözés" motivációját, okait, mert egyedül Isten tudja és Isten látja, akkor ez bizony elég nehéz...
süti beállítások módosítása